Mar 02 2018

Jak rozpoznać tłuszcz, cholesterol i sztuczne słodziki

Published by at 12:42 am under Uncategorized

Tłuszcz. Ukrywa się pod wieloma przebraniami, takimi jak: olej (sałatkowy, roślinny, szafranowy, kukurydziany, kokosowy, arachidowy czy też olej z oliwek); tłuszcz piekarniczy (hydrogenizowany lub częściowo hydrogenizowany); margaryna; tłuszcze zwierzęce (masło, smalec, tłuszcz wołowy, tłuszcz kurzy). Jedna łyżka stołowa każdego z tych składników, z wyjątkiem margaryny o zmniejszonej kaloryczności, zawiera 100 lub więcej kalorii. Produkty z napisem “bez cholesterolu” niekoniecznie są ubogie w tłuszcz; trzeba to sprawdzić na etykiecie.

Cholesterol. Ponieważ cholesterol jako taki nie jest składnikiem żywności, trzeba czytać między wierszami, by odnaleźć podejrzane pozycje: pełnotłuste produkty mleczne, żółtko jaj i tłuszcze zwierzęce. Nasycone tłuszcze roślinne, takie jak olej kokosowy i palmowy, a także tłuszcze hydrogenizowane lub piekarnicze nie zawierają cholesterolu, lecz mogą podnieść poziom tego związku we krwi. Wielonienasycone oleje (słonecznikowy, kukurydziany, szafranowy itp.) pomagają obniżyć poziom cholesterolu.

Sztuczne słodziki. Sacharyna, zdemaskowana jako słaby czynnik rakotwórczy u zwierząt, wymaga ostrzeżenia na etykiecie. W wielu produktach występuje niskokaloryczny słodzik aspartam (znany również pod handlową nazwą Nutra Sweet), który jest syntetyczną wersją naturalnych aminokwasów. Aspartam jest atakowany przez naukowców i konsumentów, lecz na razie dowiedziono jedynie, że jest groźny dla osób, którzy muszą zachować dietę pozbawioną fenyloalaniny. Aspartam z pewnością nie jest wskazany w zbyt dużych ilościach – ale większość produktów w nadmiarze szkodzi.

Możliwość komentowania Jak rozpoznać tłuszcz, cholesterol i sztuczne słodziki została wyłączona

Comments are closed at this time.


Blogi. Darmowe Blogi.